Hva er kald depresjon?

Kald depresjon – noe mange strever med.
Hva er det og hva kan vi gjøre med det?

Av Britt Bjørgård

«Cold depression is our single biggest challenge as we enter the Aquarian Age. It affects vitality and leads us to behave in ways we would not otherwise”. Yogi Bhajan, The master of kundaliniyoga, advarte oss mot at i overgangen til vannmannens tidsalder ,frem til 2038, vil mange mennesker streve med et fenomen som han kalte kald depresjon.

Har du kald depresjon?

Her er noen tegn du kan være oppmerksom på;

Kjenner du på et sterkt ønske om å holde deg travel og opptatt?
Blir du lett irritert, utålmodig og heller innpå med mye kaffe hver dag? 
Opplever du overveldende følelser uten at du helt forstår hvorfor, eller du reagerer på ting uten å forstå hvorfor du reagerer som du gjør?
Føler du en dyp fornemmelse av ensomhet eller meningsløshet? 

Om du kjenner igjen noe av dette, kan det være at du erfarer kald depresjon.  Dette er en tilstand som er til forskjell fra klinisk depresjon, som er en mental tilstand som utmerker seg ved en følelse av sorg og tristhet, tomhet, håpløshet, søvnproblemer, utmattelse og mangel på energi.

Hva er kald depresjon?

Vi kan oppleve kald depresjon når det ytre presset er større enn den indre kapasiteten vi har til å håndtere ytre krav og når nervesystemet er overbelastet. Vi er deprimert men vi er så numne og så intense mot oss selv, at vi føler det ikke slik.  Depresjonen blir derfor «kald».  Dette fører oss til indre spenninger, sinne og isolasjon fra vår egen sjel. Kald depresjon er når vi kutter kontakten med vår spirit, vår egen kilde, styrke og indre veileder.  I bunn og grunn blir det en dyp følelse av ensomhet, en vedvarende opplevelse av uro og tap av mening. Yogi Bhajan kalte dette for «The Silence of the Soul”.

Vi motarbeider instinktivt en tilstand av følelsesløshet med en med å finne alle slags metoder for stimulering.  En person som opplever kald depresjon, virker ikke deprimert for seg selv eller andre. Dette fordi vedkommende er travel, aktiv og tilsynelatende har mye energi.  Hun kan arbeide for mye, skape krise, drikker masse energidrikker eller andre ting som stimulerer.  Han vil kanskje engasjere seg i ekstremsport, ta forskjellig risiko eller misbruker stimulerende midler av forskjellige slag.

Kald depresjon er ikke bare en personlig utfordring, det forekommer i hele befolkningen under den globale overgangen vi er inne i. Når vi erfarer betydelig endringer i jordens energifrekvenser, kan tilstander av kald depresjon  øke som om vi plutselig blir truffet av en flodbølge. Yogi Bhajan sa at denne «grå perioden» på planeten har oppstått tidligere når det har vært overganger mellom epoker slik som nå, i overgangen mellom fiskenes og vannmannens tidsalder.

colourbox.com

Hva er årsaken til kald depresjon?

Det skjer mange forandringer i overgangen til vannmannens tidsalder, som blir en ny epoke i vår historie og som vil vare i ca 2100 år. Denne overgangen vil vare frem til ca 2038 og vil preges av skifter i politikken (også ekstreme), våre samfunn – fra menneskerettigheter til en høyere miljøbevissthet til økningen av terrorisme, fremmedfrykt og dyrking av frykt. På det personlige planet, er det overveldende mye informasjon, stress, mangel på tid, økt personlige og sosiale krav og ønske om større ting, raskere og mer. Vi blir konsumenter i et overopphetet samfunnssystem.   Yogi Bhajan advarte om at mange mennesker vil streve med dette fenomenet. «Selv de mest kompetente, produktive og intelligente menneskene vil miste sin balanse. Tomhet, vanvidd, og smerte er noe alle vil komme i befatning med».

Vi føler oss fremmedgjort, vi mister kontakten med oss selv, vår egen sjel, andre mennesker og naturen.  For å distrahere oss fra og  døyve denne udefinerbare smerten spiller vi spill på mobilen, scoller på facebook, instagram eller internett, konsumerer serier på netflix,  eller putter i ørepluggene for å isolere oss fra både oss selv og omverdenen.
Og resultatet? Vi blir enda mer numne, urolige og mer isolert til tross for at vi omgir oss med et mangfold mennesker.

En yogi ved navn Santok Singh Khalsa skrev i sin artikkel: «The Aquarian Shift: What will be different? During this age, the focus is no longer on your identity and existence (“to be or not to be”) but on accepting yourself as a whole person (“be to be”) who does not need to believe in something outside of yourself”.

Hva kan vi gjøre?

 Jeg deler Santok Singh`s anbefalinger om hvordan vi best kan ri denne overgangsbølgen.

  1. Ha en daglig åndelig praksis. Gjør yoga, mediter, chant mantra, kontempler, skriv dagbok etc. Det er ikke så viktig hva du gjør, men at du gjør noe hver dag, og gjør det med en intensjon om å komme igjennom blokkeringer slik at du fokuser på din bevissthet.
  2. La være å gi etter for frykt, desperasjon eller sinne. Det er så mye som skjer som kan trigge slike følelser; media, miljøet, politikk, terrorisme osv…. Om du forstår at de alle er symptomer på «The Aquarian Shift», er det lettere å leve igjennom dette skiftet uten å miste balansen.
  3. Ikke bli et offer. Du har makt og kraft til å forandre ditt liv. Ikke gi makt til ande ved at du fokuserer på bebreidelser eller nag. Du er selv ansvarlig for din egen lykke. Ikke lås deg fast i et perspektiver som holder deg tilbake fra å være 100% ansvarlig for å få ditt liv til å fungere best for deg. Vannmannens tidsalder handler om empowerment og bevissthet.
  4. Vær en kilde til lys. Jo flere mennesker som bevisst velger å omfavne forandringene vi opplever, jo lettere vil denne transformasjonen bli for menneskeheten i sin helhet.  Det er en spirituell sannhet at en liten prosent av befolkningen, som har skiftet sin bevissthet kan innvirke på resten av menneskeheten i positiv retning. Finn en måte å spre ditt lys, undervis og del din visdom, bidra med healing, skap nye nettverk, stå til tjeneste, gi uten forbehold og spre din kjærlighet.

Øvelse: Meditasjon for å lette kald depresjon
Undervist av Yogi Bhajan 17. oktober 2000

Stilling: Sitt i lett meditasjonstilling eller på en stol med ryggen rett.
Fold hendene dine slik at fingertuppene presser mot fordypningene mellom fingrene på baksiden av hver hånd. Pekefingeren peker rett opp, presset sammen i hele sin lengde.
Tomlene krysser hverandre og hold hendene i brysthøyde.

Fokus: Øynene er åpne, med fokus på nesetippen.Mantra: Wahe Guru Wahe Jio*.
Du skaper et mentalt fokus fra navlepunktet på denne måten:
Lyden Wha fokuser på navlepunktet. Hey fokuser på brystet. Guroo fokuser på leppene. Følg den samme sekvensen og rytme for Wahe Jio.

Tid: Fortsett i 3 minutter. Du kan bygge opp 11 til 31 minutter.
Avslutt: Pust inn og hold. Lytt til lyden av mantraet. Pust ut. Pust inn, hold og gi tilbake «den kalde depresjonen» til universet. Pust ut. Pust inn igjen, hold og kjenn hvor dyrebart livet er. Pust ut og gi slipp. Slapp av.

Den versjonen jeg liker best er Nirinjan Kaur Khalsa, Aquarian Sadhana Mantras som du finner på Spotify*

Likte du denne artikkelen.
Se også nettmagasinet.
Der kan du lese om duen Martha, fluorittens healende egenskaper, villappelsinolje, miljøtips, artikkelen ”Det tredje øret”, artikkelen ”Høysensitivitet de fem største blokkeringene” med mer. Du vil også finne flere bilder, annonser og liknende.

 

Flere artikler om liknende temaer …