Harmoni nr 5 2018: Kundaliniyoga

Love to all,
Light to all,
Peace to all!

Introduksjon til kundaliniyoga
og meditasjon
– en gammel vitenskap og teknologi
for det moderne mennesket!

Av Britt Bjørgård

Hva tenker du når du hører ordet yoga?
Moteriktige mennesker med yogamatten i fancy vesker?
Juicebarer?
Pseudo-østlig spiritualitet?

Yoga er blitt en urban trend som vokser fort nå i det 21. århundret. Alle treningssentre tilbyr yoga i en eller annen form. Det er litt ironisk at yoga er blitt en slags status og en populær treningsform, samtidig som yoga er av de eldste spirituelle praksiser vi kjenner til. Moderne yogasentre og Bikramstudioer er den siste utgaven av en tradisjon som har overlevd nasjoners, kulturers og religioners opprinnelser og fall.

Den yogaretning som er både genuin og som vokser fort i sin utbredelse over hele verden, er kundaliniyoga. Mange som praktiserer kundaliniyoga kan skrive under på at den både redder og forandrer liv til det bedre, raskt og effektivt.
Yogi Bhajan

I 1969 bragte en veldig modig og elskelig mann, Yogi Bhajan, kundaliniyoga over til Vesten. Han begynte å undervise og dele denne gamle vitenskapen og teknologien med alle som ville høre på og lære.
I 1968 fikk han en visjon mens han mediterte, om en ny spiritualitet som kombinerte gammel visdom med det mer praktiske for en moderne livsstil. Inspirert av sin visjon visste han at han skulle undervise kundaliniyoga i Vesten fordi han mente at det er «alles fødselsrett å være sunn, lykkelig og hel». Å praktisere kundaliniyoga er en måte å hevde den rettigheten.

Yogi Bhajan (Master of Hatha Yoga and Kundaliniyoga) sa det slik:
«Om Hatha yoga kan sammenlignes med å gå tvers over landet, så kan kundaliniyoga sammenlignes med å fly den samme distansen».
Og vi vet alle det er en vesentlig forskjell på å gå og fly når vi skal reise langt. Og vår indre reise varer livet igjennom.

Hva er kundalini yoga?
Kundaliniyoga omtales som yogaen for bevissthet. Den filosofiske hensikten med kundalini er å vekke vårt høyere selv, vårt sjelsaspekt, vårt indre lys, kundalinikraften og integrere denne bevisstheten i våre liv. På denne måten kan vi løfte oss selv ut av mørket for å bidra til å spre lys og kjærlighet slik at vi helt uselvisk kan helbrede og tjene andre.
Gjennom bevisst og rytmisk å kombinere pust, mantra (lydvibrasjoner) mudra (håndstillinger), øyefokus, kroppslåser med fysiske stillinger så søker vi med kundaliniyoga å balansere kjertelsystemet, styrke nervesystemet, utvide lungekapasiteten og rense blodet. Samtidig løser vi opp i indre blokkeringer og beveger oss igjennom opplevde begrensninger i kropp, sinn og sjel.

En kundaliniyogaklasse kan inneholde en god treningsøkt, men den foregår med en ro og verdighet. Stemningen i en kundaliniyogaklasse minner mer om et hellig tempel enn en treningshall. Om du er en som liker fysiske øvelser sammen med spirituell utvikling og vekst, da er kundaliniyoga midt i blinken for deg.

Min vei inn i kundaliniyoga
Jeg tror ikke på tilfeldigheter. Samme hva som skjer i våre liv så er det en del av en større plan for vår sjels reise i den fysiske tilværelse.
Som veldig mange andre i moderne tid, har jeg erfart å leve under langvarig press og stress med liten evne eller bevissthet om hvordan jeg kunne håndtere alle de påkjenningene som livet byr på. Jeg manglet både fokus og nødvendige ferdigheter og teknikker for å ta godt vare på meg selv. Det var ikke noe tema som yrkesaktiv kvinne, småbarnsmor, samboer, venn, datter og søster. Det hadde jeg ikke tid til – alt og alle gikk foran mine behov, noe jeg har erfart er realiteten for veldig mange.

Det endte som det måtte. Jeg møtte den berømte «veggen». Krysspresset mellom opplevde krav på jobben, familien og sist men ikke minst meg selv slo meg ut. Det ble et skikkelig vendepunkt i livet mitt. Starten på en indre reise ut av et stressende og numment, helt ordinært liv i hamsterhjulet.
Jeg kom meg tilbake på jobb og fungerte noenlunde. Men det var noe som manglet, jeg hadde en følelse av hele tiden å gå på sparebluss. Jeg hadde mye frykt i meg, særlig for å møte veggen igjen og bli skikkelig syk etter å ha vært utbrent to ganger.

På leting etter livskraft
Jeg var nærmest desperat på leting etter noe som kunne hjelpe meg å få tilbake mer energi og overskudd. Jeg prøvde det meste for å komme med opp igjen; Forskjellige former for trening, pilates, massasje, fysioterapi, kosthold, vitaminer, psykolog, coaching, mineraler, chi-gong, asthangayoga og meditasjon. Men jeg følte at jeg fremdeles hanglet og var ikke i nærheten av å ha den energien og overskuddet jeg hadde før.
I dag vet jeg at jeg hadde ubalanse i mine energisystemer, kropp og sjel. Jeg manglet livskraft.

I en samtale med en venn fikk jeg nyss om kundaliniyoga. Det var helt nytt for meg. Nysgjerrig som jeg er, søkte jeg det opp og fant ut at kundaliniyoga måtte jeg prøve.
Det var lettere sagt enn gjort. Men til slutt fant jeg en klasse i Oslo med kundaliniyoga som jeg spent og forventningsfullt deltok på. WOW! Etter endt time følte jeg meg mer oppløftet og energisk enn på mange år. Det kjentes helt fantastisk ut.
Helt intuitivt bestemte jeg meg. Dette ville jeg lære mer om. Noen måneder senere satt jeg på min første samling i min kundaliniyoga lærerutdannelse. Jeg hadde funnet teknologien for å aktivisere kilden til min genuine livskraft. Det er snart 7 år siden.

Min erfaring med kundalini yoga
Kundaliniyoga tilfører et mangfold av praktiske verktøy og teknikker for å ta vare på seg selv i en hektisk hverdag og som er blitt en integrert dag i mitt liv. Jeg starter hver morgen med kundaliniyoga, sadhana som er en daglig spirituell praksis. Det har vært en gradvis tilvenning å stå opp før soloppgang for å praktisere kundaliniyoga og meditasjon. Men det gjør en stor forskjell i forhold til å ha fokus og energi utover dagen.

Om jeg føler meg stresset, trenger å slappe av eller få en energiboost i løpet av dagen har jeg tilgang til en verktøykasse som jeg kan benytte for å skape skift i min energifrekvens, slik at jeg føler meg bedre.
Jeg har praktisert og undervist kundaliniyoga i snart 7 år. Det viktigste endringer jeg kjenner er at jeg er mer vital, har mer overskudd gjennom hele dagen, jeg kjenner meg rolig og stabil.

I løpet av den tiden jeg har praktisert yoga, har jeg erfart store forandringer både fysisk og mentalt.
Fysisk er jeg blitt smidigere, sterkere og ikke minst mitt immunforsvar er sterkere. Jeg har knapt nok en forkjølelse, selv om det hostes og snufses rundt meg.
Opp gjennom årene har jeg jobbet meg igjennom mange indre blokkeringer som har holdt meg tilbake fra å være og gjøre det jeg ønsker i livet. Kundaliniyoga har gjort meg tryggere i meg selv, jeg kan stole på meg selv og har tilgang på en sterkere intuisjon. Samtidig er jeg mer våken og oppmerksom både ovenfor meg selv, andre mennesker og mine omgivelser.

For meg er kundaliniyoga også en åndelig reise som har skapt en dypere nærhet til min egen sjel og det gudommelige universet som vi alle er en del av. Det har gitt meg en dypere bevissthet av hvem jeg er, hva som er mitt livsoppdrag samt at jeg har løftet mine energetiskvibrasjoner og gitt meg tilgang til min unike skaperkraft.

Mitt motto er: Aldri en dag uten kundaliniyoga! og jeg brenner for at kundaliniyoga skal bli en del av menneskers hverdag. ●

Øvelse: En super meditasjon for å lette stress

Stress er en del av vår hverdag og det er ikke noe vi kan bli kvitt. Det vi imidlertid kan gjøre noe med er vå kapasitet til å håndterer stress. Dette er en effektiv pustemeditasjon (pranayam)for å frigjøre stress. Du kan gjøre den på kvelden. Meditasjonen vil «vaske vekk» stress fra kroppen din og din elektromagnetiske felt som omgir deg (aura), fylle deg med ro, stillhet, balanse og livskraft (prana).

Stilling: Sett deg i en komfortabel meditativ stilling med rett rygg. Du kan sitte på gulvet eller på en stol med fotsålene mot gulvet. Løft opp i brystet og trekk haken litt inn slik at du åpner opp i nakken med en liten strekk. Hendene med pekefinger og tommel mot hverandre (gyan mudra)

Øynene: Lukket mens du konsentrer deg om pusten.
Pust: Pust inn gjennom nesen med 8 like «sniff». Pust ut gjennom nesen med et og kraftfull ut-pust. Tid: 3-11 minutter

Avslutt: Pust dypt inn og hold pusten i 5-10 sekunder. Pust ut. Pust dypt inn og hold i 15-20 sekunder mens du ruller på skuldrene. Pust kraftfullt ut. Pust dypt inn igjen og hold pusten i 15-20 sekunder og rull skuldrene så fort du kan. Pust ut og slapp av.
Sitt gjerne i 1-2 minutter i din egen stillhet, mens du puster rolig og lytter innover i deg selv.

Flere artikler om liknende temaer …