Alt starter med pusten

Av Britt Bjørgård

Alt starter med pusten
Det første og det siste vi gjør i det fysiske livet er å puste. Sammen med oksygen, nitrogen og karbondioksid inneholder pusten prana, selve livskraften. Vi blir hele tiden fortalt at vi kan ikke leve uten oksygen. Det samme kan vi si om prana – vi kan ikke leve uten den vitale kraften som gir energi til sinnet, kroppen og vår bevissthet.
Pusten din er som en kjærlighetserklæring til deg selv, selve livet. Den gir deg liv, livskraft og energi. Når du puster inn, åpner du og tar i mot. Når du puster ut gir du tilbake.

Hvordan puster du?
Før du leser videre; Sitt med rett rygg og lukk øynene. Begynn å legge merke til pusten din akkurat slik den er. Legg merke til hvordan du puster. Hvordan pusten kommer inn i deg, hvor stopper den og hvordan du puster ut. Puster du dypt? Eller grunt? Hvor fort puster du? Puster du med nesen? Med munnen? Hvordan kjennes det ut i kroppen når du puster? Er det mykt og avslappet eller anspent?

Pusten er det mest kraftfulle verktøyet vi har tilgjengelig i oss selv. Hvor vi enn er, hva vi enn holder på med eller gjør, så kan vi bruke pusten til å ta kontroll over oss selv på mange plan, blant annet å få stressresponsen under kontroll.

Når vi lærer oss å puste bevisst så kan vi redusere stress, øke følelsen av godvilje, skape nærvær og fred gjennom vår tilstedeværelse. I tillegg styrker pusten vår helse. Jo dypere pust, jo sterkere nervesystem – jo bedre immunforsvar.

Pusten vår er helt grunnleggende for livet – og pusten er en automatisk prosess som vi i det store og hele tar helt for gitt. Det er bare når vi støter på vanskeligheter med pusten, at det å puste lett og uanstrengt virkelig blir verdsatt. Tenk på de gangene du har vært forkjølet og tett i nesen, hatt bronkitt eller det av en eller annen grunn har vært tungt å puste.

Undersøkelser viser at pusten er helt unik for hver og en av oss – akkurat som vårt fingeravtrykk inneholder pusten vår et unikt, molekylært ”pusteavtrykk”.

Pusten vår er en av de mest grunnleggende kontaktene vi har til vårt miljø. Hver gang vi puster inn, tar vi i mot og når vi puster ut gir vi tilbake til vårt naturlige miljø. Dette er en veldig enkel, men samtidig en dyp kontakt. Vi frigjør opp til 70 % av kroppens avfalls-stoffer gjennom lungene og åndedrettet. REN luft er meget viktig for at vi skal kunne opprettholde denne delikate balansen av liv på vår planet.

Pusten vår er forbundet med vår emosjonelle tilstand og vårt humør. Har du noen gang lagt merke til hvordan pusten din endrer seg hvis du er nervøs eller redd? Hvordan puster du da?
Når vi er nervøse eller redde så har vi en tendens til å puste grunnere, kortere og raskere. Når vi er anspent har vi en tendens til å holde pusten – det vi si vi puster inn og holder pusten der – før vi puster ut igjen.
Når vi blir sinte så påvirkes pusten ved at innpust og ut – pust blir lengre. Når vi er i en rolig tilstand, puster vi saktere og fastere og når vi slapper av blir pusten litt grunnere, tilsvarende som når vi skal sovne – da roer pusten seg ned.

«Å puste godt er å leve godt»

Pusten er helt unik sammenlignet med andre automatiske funksjoner i kroppen, i og med at vi faktisk kan regulere den når vi vil. Vi kan kontrollere pusten ved å være bevisst og styre den på forskjellige måter.
Teknikker som består i å bruke pusten for å styre og forbedre kroppens energi og hjelp til å frigjøre stress, balansere emosjoner mv. kan dateres tilbake tusenvis av år – i yoga er pusten en av mange teknikker vi bruker for å oppnå forskjellige resultater i kropp og sinn.

Naturlig pust
Vi er født med evnen til å mestre pusten. Som nyfødte babyer praktiserte vi helt naturlig dype pust og vi bruker magen veldig tydelig.
Etter hvert som vi ble eldre og mer påvirket av en krevende, mer stressende livsstil og kanskje flere bekymringer og frykt, så ble vårt pustemønster og kapasitet påvirket og mange utvikler det vi kaller et dysfunksjonelt pustemønster.

Ca 60 % av den voksne befolkningen har det vi kaller omvendt pustemønster; de trekker inn magen når de puster inn og slipper magen ut når de puster ut. Når vi gjør dette så;

• Puster vi grunt – øverst i brystet
• Får ikke nok oksygen nederst i lungene
• Tappes vi for energi og livskraft fordi 70 % av slaggstoffene går ut med utåndingen
• Kan vi ha tendens til å kollapse pustingen ved at ryggen krummes, skuldrene trekkes litt fremover og lungene får for liten plass
• Vil vi lettere ha en stresspust,
• Hyperventilering – ”stresspust”. Puster grunt, fort inn og ut noe som gjør at vi mister mye kulldioksid og tar inn for mye oksygen (svimmel/besvimer)
• Hiver vi etter pusten når vi snakker på innpust og utpust.

Vi må lære å puste naturlig – med magen
Å puste med magen er essensielt fordi blodet i den nederste delen av lungene har mye oksygen. Denne pustingen med bruk av diafragma (muskler i magen som er en del av vårt pustesystem), aktiviserer kroppens avslappingsrespons.
Når du mestrer å bruke diafragma godt, ser du at magen utvider seg ved innpust og beveger seg tilbake ved ut – pust. Pusting som er grunn og høyt oppe i brystet er knyttet til mange forhold slik som angst, astma og ryggsmerter, nakke, skuldre, spenninger i hodet og hodepine.

Pusten regulerer vårt autonome nervesystem, både det sympatiske (fight or flight) responsen eller det parasympatiske (hvile og fordøye) responsen.

Øvelse: Hvordan puster vi med magen?
Forestill deg at magen og brystet er som en ballong. Når du puster inn så starter du med å fylle magen, deretter utvider vi i brystet og til slutt løfter vi den øvre ribbenskassen og helt opp til kravebenet.

Når vi puster ut, gjør vi motsatt: Først tømmer vi det øverste området, deretter i midten og så magen ved at vi trekker den inn og opp – trekk navlepunktet bakover og inn mot ryggraden.
Prøv og kjenn hvordan det føles.

Flere artikler om liknende temaer …