8 Gode grunner til å praktisere kundaliniyoga

Av Britt Bjørgård

– Hvordan kundaliniyoga og meditasjon kan forvandle livet ditt – fra å styrke din selvtillit, og kreativitet, til å gjøre klokere valg.

Jeg forteller mine studenter at de blir aldri den samme etter at de begynner å praktisere kundaliniyoga. Hvorfor det? Fordi essensen av det vi gjør er å vekke den indre energien av bevissthet, sjelens lys. Når vi praktiserer kundaliniyoga blir vi mer oppmerksom på begrensende tankeformer og vaner som vi har dratt med oss fra fortiden.

Vi inviteres til å bearbeide vanskelige og smertefulle minner som ligger lagret i vår underbevissthet og gi slipp på dem. Det vekker våre evner til å bli mer intuitiv og bedrer tilgangen til vårt sensoriske system og vår 6. sans. Slik kan vi bedre sortere og forstå den virkeligheten vi lever i og se konsekvensene av en handling før den skjer.

I dag blir vi eksponert for massive informasjonsmengder som gjør oss overveldet, stresset og om det vedvarer, engstelige og nedstemte. Helt fra vi er barn blir vi opplært til å justere oss i forhold den ytre verden, det andre forteller oss og til å adlyde autoriteter utenfor oss selv. Vi skaper en falsk sannhet i oss selv som ofte blir retningsgivende for våre erfaringer og valg gjennom livet. Vi blir på en måte «fanget» i denne falske sannheten, slik at vi tar valg som ikke tjener vår helse, vårt liv og lykke i det lange løp.

En daglig praksis med kundaliniyoga og meditasjon vil forhindre at vi blir spist opp på innsiden av vårt ego. Vi kan tillate oss å ha en dypere erfaring av vår sjel og sanne identitet. Denne direkte erfaringen av ditt høyere selv skaper en plattform av styrke, utstråling og trygghet som du kan bygge livet ditt på i stedet for frykt, usikkerhet og tvil.

Kundaliniyoga gir en også velkjente fordeler slik som: økt fleksibilitet, utvidet lungekapasitet, sterkere kjernemuskulatur, mer robust immunforsvar, bedre hormonbalanse og evne til å takle stress bedre.

Min daglige kundaliniyoga praksis er et sted for dypere transformasjon. De fysiske øvelsene og meditasjonene er ganske strukturerte, men i stedet for å fokusere bare på de fysiske posisjonene, er kriyaene et sett av øvelser som genererer energi, organiserer denne energien og gir deg en ny energetisk tilstand – du opplever å bli mer oppløftet og bevisst.

Gjennom årenes løp har jeg merket meg mange mer subtile fordeler med å praktisere kundaliniyoga:

1. Nervesystemet
Gjennom å trene opp din pustekapasitet, styrker du ditt nervesystem. Jo dypere pust, jo dypere og sterkere blir nervesystemet ditt. Da vil du føle deg roligere og mer balansert. Du vil kunne handle på en roligere og mer samlet måte i enhver situasjon. Det kan være hvis uhellet er ute, om du skal holde en presentasjon eller at det er et drama i familien. Når du greier å bevare roen i krevende situasjoner så vil det smitte over på dine omgivelser og hva problemet enn er, så vil det løse seg på en mer konstruktiv måte. Kundaliniyoga har mange både statiske og dynamiske øvelser som styrker nervesystemet. Å puste gjennom venstre nesebor roer ned nervesystemet. Sat kriya styrker nervesystemet. Gjør du øvelsen i 3 minutter eller mer, så vil du kanskje oppleve at du begynner å riste. Ingen fare, det er bare nervesystemet som justerer seg.

2. Viljestyrke
Kundaliniyoga vekker din indre viljekraft rett i kjernen av ditt navlepunkt (tredje chakra). Det betyr at du bygger en sterk varme i dette området som hjelper deg å fordøye, ikke bare maten, men også gamle minner og tvil som kanskje hindrer deg i livet. Vi håndterer det som skjer i livet bedre og får større evne til å handle for å få gjort ting og ha den fremdriften vi ønsker. Vi styrker navlepunktet ved for eksempel å trekke inn magen og slippe den ut, slik som i sat kriya.

3. Hjernekraft
Kundaliniyoga klarner opp i sinnet, og vi føler oss ikke så tåkete i hodet. Når sinnet blir tungt og tåkete, føles det som om alt på innsiden er et evig kaos av tanker som surrer rundt i hodet og som er vanskelig å bli kvitt. Ofte er disse tankene negative noe som tapper deg for energi. Noen minutter med ildpust (en rask og rytmisk inn og utpust som er en veldig mye anvendt pusteteknikk i kundaliniyoga) og du vil føle deg klarere, mer på hugget, fokusert og konsentrert over tid. Meditasjon vil gi deg bedre hukommelse og kapasitet til å ta sunnere beslutninger. Når du mestrer sinnet ditt, så mestrer du livet ditt.

4. Kreativitet
Vi er alle født kreative med en innebygget kreativ kraft. Faktisk skaper vi hele tiden bevisst eller ubevisst. Alternativ pust gjennom neseborene balanserer venstre og høyre hjernehalvdel slik at vi blir roligere og mer kreative. A relaxed mind is a creative mind.
Vanligvis handler vi og analyserer vi ting mye oftere enn vi føler, visualiserer og forestiller oss ting. Det er fordi den høyre hjernehalvdelen, som styrer kreativitet, som oftest er understimulert. Kundaliniyoga vekker ditt indre kreative geni ved å løse opp bekymringer som vi har og åpner oss opp for de uendelige mulighetene som livet har å tilby.

5. Omtenksomhet
Kundaliniyoga åpner opp vårt hjertesenter (fjerde chakra). Når vi gjør øvelser der vi løfter eller strekker ut armene så jobber vi med hjertesenteret. Posisjonen er lik et tre. I denne posisjonen står vi stødig på ett bein med armene løftet over hodet og håndflatene samlet. Dette gjør at vi føler oss trygge og stødige i vårt rotchakra, selv om vi ikke opplever at våre egne behov blir møtt, er ikke det all verden. Når vi har et åpent hjerte så har vi tillitt til at en høyere kraft vil gi oss det vi trenger når tiden er inne. Slik kan vi kultivere og trene opp egenkjærlighet, omtanke og tålmodighet. Verden faller ikke sammen om vi ikke får den jobben, om det går dårlig på eksamen, at kjæresten slår opp eller at du mister noen du er glad i. Samme hva det er så har vi en holdning som gjør at vi aksepterer ting som de er og er takknemlige for det vi har. Alt er godt og vi er åpne for hva livet har å by på. Innerst inne vet vi at når en dør lukkes så åpnes en ny.

6. Bevisst kommunikasjon
Vår stemme er til for å brukes for å formidle det vi vil ha frem, på en konstruktiv måte. Det er viktig å ha et balansert halschakra slik at vi kan lytte innover for å høre og uttrykke vår sannhet. Når vi kobler dette mot hjertet, blir vi mer tilgivende, omtenksomme og vi dømmer ikke andre eller situasjoner så lett. Våre lepper kan formidle velsignelser i stedet for forbannelser og gi takknemlighet og godhet til våre omgivelser. Det er ikke overraskende at vi begynner å tiltale sjefen, søskenbarn eller naboen med kjære.
Ikke desto mindre, når det er noe som bekymrer deg så vil du finne den beste måten å uttrykke deg på, og si det som er sant for deg på en vennlig og følsom måte.
Nakkerulle og skulderstående er fine øvelser for å åpne opp og balansere halschakra.

7. Intuisjon
Vi bruker umåtelig mye energi på å låse oss fast i et bestemt tankemønster der vi analyserer alle beslutningers fordeler og ulemper. Realiteten er at svarene alltid finnes i oss om vi greier å roe ned støyen i hodet fra alle tankene som raser rundt.
Sannheten er at vi har en intuisjon som vi trenger å utvikle og lære oss å lytte til og ikke minst «adlyde». Min erfaring er at de gangene jeg har valgt å gå i mot min intuisjon, så har jeg gått skikkelig på «trynet».
Kundaliniyoga gir oss mulighet til å stoppe opp og lytte til meldingen bak magefølelsen. Vi blir i stand til å roe ned sinnet slik at tankene våre avtar, og vi kan føle hva hjertet lengter etter, noe som vi være godt for oss. Kundaliniyoga har en rekke meditasjoner som er designet for å styrke din intuisjon. Om du praktiserer sat krya hver dag vil du bli mer intuitiv.

8. Klokere valg
Yoga gjør oss til mer bevisste mennesker. Kundaliniyoga omtales som “the yoga of awareness”, så bli ikke overrasket om du begynner gjøre klokere valg når du har praktisert kundaliniyoga en stund. Det kan være at du slutter å innta ting som kan skade deg slik som røyking, alkohol, kjøtt og usunn mat. I stedet vil du velge friske grønnsaker, frukt, hel og ren mat for å beskytte dyr og miljøet.
Du blir mer opptatt av å tjene andre og kanskje tar du opp aktiviteter slik som synging, dansing, skriving, maling eller andre kreative uttrykk, og fjerne deg fra omgivelser og mennesker som ikke lenger får frem det beste i deg. Du vil oppleve en dypere kontakt med deg selv, de du velger å omgi deg med, naturen og det uendelige, guddommelige hele.

Kundaliniyoga er ikke noe vi skal ta som en selvfølge. Det er som et hurtigtog som rister og vekker oss opp. Noen kriyaer (bevisste bevegelser) vil gjøre deg oppløftet og glad. Andre kan provosere og konfrontere deg. Det som er viktig er å være til stede og stå i det, tillate deg å erfare det som kommer opp. Det betyr å akseptere både nytelse og ubehag. Begge deler er en del av den indre reisen mot helse og balanse i tilværelsen.

Vårt ego heller mot å søke nytelse og velbehag, eller kanskje en illusjon av hva som gir kortsiktig fordeler, men som kan være direkte destruktivt i det lange løp. Det krever både anstrengelser og disiplin å frigjøre egoet’s grep på vår bevissthet. Denne anstrengelsen er nødvendig for at vi skal få tilgang til sannheten om hvem vi er og hva vi er, for å skape en sterkere kontakt med vår sjel og vårt sjelelige arbeid på denne planeten. Det er der vi må begynne for å ta riktige skritt mot å leve som mer våkne og opplyste mennesker som kan skape mer opplyste samfunn.

Jeg vil med hele mitt hjerte oppmuntre deg til å erfare kundaliniyoga. Det vil tilføre deg en annen dybde i livet, både i kontakt med deg selv, andre mennesker og naturen.
Sat Narayan kundaliniyoga tilbyr klasser som passe for alle.

For mer info:     satnarayankundaliniyoga.no/

 

Flere artikler om liknende temaer …